Home

Oidentifierat nätverk ethernet

Oidentifierat nätverk - Microsoft Communit

1. Oidentifierat nätverk Varje gång jag startar datorn så får jag meddelandet oidentifierat nätverk vad ska jag göra? Behöver - Hur har du kopplat ditt nätverk? Är det via WiFi eller Ethernet? - Har du sett till så att nätverks-drivrutinerna är uppdaterade? 1
  2. Steg 7: Diagnosera nätverket . 1] Tryck på Windows + X eller högerklicka på startknappen. 2] Klicka på `Network Connections`. 3] Högerklicka på din nätverksanslutning ( Ethernet eller Wifi) och klicka på `Diagnos `. Det startar en automatisk felsökare. Steg 8: Ändra Ethernet-kabeln . Ibland kan felet vara med Ethernet-kabeln
  3. a datorer, samt även i andra datorer jag kopplar in är nog själva problemet. DEt uppkommer även i
  4. Oidentifierat nätverk i Windows. För att åtgärda problemet med Oidentifierat nätverk i Windows 10/8/7 kan följande steg följas i följd: Steg 1: Stäng av flygplansläget. Windows 10 stöder flygplansläget. Du måste se till att den är avstängd. Detta kan göras enligt följande: 1] Tryck på Windows-tangenten + A. Detta öppnar.

När internet eller det lokala nätverket sätter sig på tvären är det inte alltid helt enkelt att bena ut vad som har gått snett. Routern kan ha somnat in, internet­leverantören kan han klantat sig eller så är det kanske en brandvägg som är i vägen. ­Därutöver finns det massor med andra fel som kan inträffa i installerade program och inte minst i själva operativsystemet Fix: Powerline Adapter 'Oidentifierat nätverk' Ett datanätverk är en grupp av datorer och nätverksenheter som kommunicerar och delar olika resurser. Baserat på geografisk storlek finns olika typer av datanät, från hemnätverk, små och medelstora nätverk till stora eller företagsnätverk

Ethernet är en samling standardiserade metoder för att anordna datorkommunikation via kabel med hög hastighet mellan datorer primärt i ett lokalt datornätverk, oftast inom samma fastighet, och är ursprungligen konstruerat av Xerox Corporation år 1976.Ganska snabbt kom Digital Equipment och Intel med i arbetet, och denna trio av företag som framförde Ethernet förkortades DIX Hej Skrev tidigare att jag har problem med en ericsson abs 2200 router som behövde telnetas eller serial connect. Nu har jag fått reda på att routern har Telnet funktion så jag kan köra putty eller liknande program för att komma åt inställningarna. Routern har 192.168.1.1 webserver som enbart vis.. Hej, Igår köpte jag mig en nätverkssladd eftersom jag tröttnat på det trådlösa som går segt och hackar. Jag kopplade in sladden i mitt nyförvärvade moderkort, efter installation av de korrekta drivrutinerna. Utan det trådlösa i USB-porten testade jag att gå in på internet - men det går inte. Den. Fast Ethernet är samlingsnamnet på överföringsstandarder i nätverk med hastighet på 100 Mb/s eller högre. Vanliga Ethernet är egentligen endast avsett för upp till 10 Mb/s och därmed föråldrat. Beteckningar såsom 100Base-TX används för att beskriva vilken hastighet och vilken typ av kabel som standarden nyttjar

Många gånger hade hemmets trådlösa nätverk fått bättre täckning om routern hade gått att placera lite mer strategiskt. Routern får sällan en optimal placering om det är svårt att dra kablar dit den egentligen borde stå. Genom att använda homeplug-enheter kan routern placeras helt fritt Jag har byggt ihop en egen dator med Windows 8.1 installerat. När jag försöker ansluta till mitt nätverk via Ethernetkabel får jag begränsad anslutning och Oidentifierat nätverk. Jag kan inte gör POE (Power over Ethernet) är en teknik för att via nätverkskabeln strömförsörja ­apparater som har POE-stöd. På så vis behövs inga nätadaptrar eller eluttag där apparaterna används. Det är en perfekt lösning för svårplacerade accesspunkter, nätverks­kameror och IP-telefoner Ethernet-ramkonstruktionen lägger header och trailer runt Layer 3 PDU så att det kan skickas ut till destinationsnätverket. Bild 4: Ethernet II frame. Ethernet II är Ethernet-ramformatet som används i TCP / IP-nätverk. Ethernet ramformat. Som bekant lägger Ethernet ramkonstruktionen header och trailer runt L3 PDU Extern Ethernet-uttag för anslutning och ändarna av Ethernet-kablar ser ut som något överdimensionerade anslutningar telefonjacket Överväganden Högre hastighet Ethernet -anslutningar kräver uppgraderingar av nätverksenheter : . router eller switch gränssnitt , nätverkskort och högre kvalitet kablar än vad som används i långsammare nätverk

den vanligaste tekniken för att reglera trafiken i lokala nätverk, utvecklad 1977 av Bob Metcalfe med flera. - Ethernet kan enkelt beskrivas som trafikled­ningen i ett lokalt nät. Dess uppgift är att hitta en väg för varje meddelande från avsändare till mot­tagare utan att två eller flera meddelanden sam­tid­igt försöker ta samma väg Oidentifierat nätverk. Kanske inte alls har kommit rätt nu men jag hoppas det. Vid midsommar slog en blixt ner några hundra meter från huset och tog ut internet på hela gatan. Vi fick en ny router, dock inte en likadan som den vi hade tidigare Oidentifierat nätverk, internetåtkomst saknas. What? Ja, I ett x antal månader nu har jag och min dator gäckats av ett problem, som för mig makes no sense. Flertalet gånger om dagen upphör anslutningen till det trådlösa nätverk jag är uppkopplad till hemma, helt oförklarligt i mitt tycke Tjena tjena! har installerat en ny router nu när man har fått fiber och har fått två gånger nu på två veckor oidentifierat nätverk. Ena gången så vet jag att jag startade om datorn och återställde n

Så här fixar du oidentifierat nätverk i Windows 10/8/7 202

1. Ethernet är en standard för att ansluta olika apparater till varandra i ett LOKALT nätverk. Den specificerar hur apparaterna kan hitta varandra (adressering) och vilka typer av meddelanden de kan skicka till varandra för att de skall förstås. Man brukar indela nätverk i olika lager för att bättre förstå var de hör hemma
  2. Hur veta om du har ett Ethernet -kort Hur du ansluter en Belkin router till en dator med No Ethernet Total 816 -Nätverk FirstPage PreviousPage NextPage LastPage CurrentPage: 1 /21 40 -Nätverk/Page GoTo Page
  3. En unmanaged switch gör det möjligt för Ethernet-enheter att kommunicera med varandra automatiskt på nätverket utan att på något sätt styra trafiken eller övervaka om nätverket fungerar utifrån. En managed switch är en mer komplex nätverksenhet som erbjuder många fördelar i form av styrning av trafiken och konfiguration av.
  4. Modem - Oidentifierat Nätverk. Postat av xXxW1Z4RD420xXx den 6 September 2011, Men när jag väl vill spela HoN via modemet med en Tp-kabel så kommer detta upp . Om du behöver ansluta högst två datorer i ett nätverk , kan du göra det genom att använda en korsad Ethernet -kabel Oidentifierade nätverket
  5. Med Apples Thunderbolt-till-Gigabit Ethernet-adapter kan du enkelt ansluta till Gigabit Ethernet-nätverk med höga hastigheter. 319:-Lägg i kundvagn. 319:-Webblager Lagershop Lägg i kundvagn. 20 m skärmad CAT6e.
  6. ium med USB 3.0 och stöd för hastigheter upp till 1 Gb/s. Gör det möjligt att ansluta en nätverkskabel till en dator utan nätverkskontakt. LED-indikatorn visar status för internetåtkomst. Kompatibelt med Windows XP, V
  7. Letar du efter switch? NetOnNet har ett brett sortiment av switchar med olika funktioner, hastighet med mer. Beställ den switch som passar dina behov bäst

Oidentifierat Nätverk, ingen internetåtkomst

Fix oidentifierat nätverk och ingen nätverksåtkomst i Windows 7/8/10. 2019; Nyligen hjälpte jag en klient med Windows som inte kunde ansluta till sitt hem trådlösa nätverk en dag trots att det hade fungerat bra i några månader. När han gick till Network and Sharing Center hade han följande listade Oidentifierat nätverk. Postat av virrexd den 20 September 2014, 22:36 14 kommentarer · 11 165 träffar. Tjena tjena, har ej kunna ansluta till mitt lokala nätverk sen jag kom hem från ett lan, när jag trycker på varningsikonen på nätverkssaken i aktivitetsfältet så kommer detta upp.

Om din dator är ansluten till nätverket du vill byta från ett offentligt nätverk till ett privat nätverk trådlöst, klicka på Wi-Fi i den vänstra rutan i fönstret. Om din dator är ansluten till nätverket via en Ethernet-kabel, klicka på Ethernet i den vänstra rutan i fönstret Ditt lokala nätverk där hemma är förmodligen snabbare än din internetanslutning. Om du har en trådlöst router med 802.11n-tekniken som står hyfsat nära datorn bör den klara snabbare överföringar än ett typiskt 100 megabit per sekund Köp Power over Ethernet online på kjell.com. Snabb leverans och fri frakt över 300 kr, eller boka och hämta i din Kjell & Company-butik samma dag Anslut till ett trådbundet (Ethernet) nätverk För att ställa in de flesta trådbundna nätverksanslutningar är allt du behöver göra att ansluta nätverkskabeln. Ikonen för trådbundna nätverk ( ) visas i systemraden med tre punkter medan anslutningen etableras

Så här fixar du oidentifierat nätverk i Windows 10/8/7

Ethernet är en grupp tekniker som på 70-talet utvecklades för kommunikation mellan datorer i lokala nätverk vid Xerox PARC. Idag används den framför allt av företag som vill ha ett gemensamt nätverk mellan många datorer eller i hyreshus. Man kan med ethernet över kopparkabel idag komma upp i höga överföringshastigheter på 10Gbit/s Hallå. jag Startade datorn idag som vanligt efter en härlig arbetsdag. Nu när jag försker komma åt internet så står det oidentifierat nätverk. Det funkar hur bra som helst på min laptop. Allting f

Nu kan man köra Ethernet i 150Mbps på bara två koppartrådar och över långa avstånd. Dessutom med PoE inbakat. Många tror att DSL-tekniken är långsam och omodern, men inget kan vara mer felaktigt. Här visar vi på massor av fördelar och vad du kan åstadkomma med ditt enkla och prisvärda kopparnät Routrar och switchar gör det möjligt för en eller flera nätverksenheter att utbyta information med andra nätverksenheter (switch) eller nätverk (routrar). Funktionerna hos en router och en switch är olika även om de ibland är sammanbyggda till en och samma enhet vilket kan förvilla. Läs mer i vår guide Se stegen för avancerad felsökning i HP-datorer - Avancerad felsökning av trådlöst nätverk och internet (Windows 10) om datorn fortfarande inte ansluts till det trådlösa nätverket när du har utfört stegen i det här dokumentet Stort utbud av nätverkskort usb till ethernet från marknadens största tillverkare. Låga priser Öppet köp 30 dagar Snabba leveranser - Köp online eller i butik

Så löser du trubbel med internet och nätverket - PC för All

Ethernet-förlängare gör det möjligt att använda Ethernet på långt längre avstånd än vad som annars vore möjligt. Dessutom är de anpassade för äldre kabel av lägre kvalité motsvarande den för telefonkabel, vilket gör att man ofta kan använda redan befintlig infrastruktur Om du någon gång försökt dig på att koppla in ett nätverk har du säkerligen stött på uttrycken switch och router och kanske även frågat dig vilken som ska användas när, och vad de egentligen fyller för funktioner. Här reder vi ut begreppen. 1. Switchen

GBE Ethernet LINUX driver r8168 for kernel up to 5.6 8.048.03 2020/05/25 107 KB SCO Unix 5.0.6 and 5.0.7 1.06 2008/08/01 24 KB Linux driver for kernel 2.4.x (Support x86 and x64) 1.07 2007/08/28 33 KB UEFI. Download Description Version Update Time File Size; UEFI UNDI Driver 2.054 2020/08/12 115 KB. Deltaco Ethernet HDMI Förlängare. Deltaco Ethernet HDMI Extender 120M 1080P CAT6 Svart är en praktisk förlängare för HDMI. Det innebär att du enkelt kan överföra full HD digital video via nätverket. I paketet ingår både mottagare och sändare med en räckvidd på upp till 120 meter Visa alla produkter inom kategorin Ethernet. Dustin home har bra priser och riktigt snabb leverans

QED Performance Ethernet är en fin nätverkskabel för att bl.a överföra tunga filer över nätverket som tex Hi-Res Audio som står för högupplöst musik som FLAC och DSD. Precis som QEDs andra digitala kablar hanterar man mycket lågt jitter och har en flexibel ytbehandling Oidentifierat nätverk och Nätverksåtkomst saknas... Kommentera (1) Av Ms. W - 28 december 2012 23:14har det för det mesta stått längst ner till höger på datorns skrivbord sedan cirka kl. 11.30 igår. En kusins måg har varit här 3-4 gånger. Jag fick också prata med en tjej på Telia

Ethernet över E1/E3 på SFP Fullfjädrad brygga mellan E1/T1 och Ethernet/GbE med kraftfull övervakning, styrning och prestanda. Stoppa bara in den i ledig SFP-plats på switchen och du får en transparent överföring via E1/T1 med industriell kvalité som också tål låga temperaturer D-Link DES-1005D 5-port Fast Ethernet Switch låter dig snabbt konfigurera ett kabelanslutet nätverk. Anslut till flera datorer tillsammans för att dela filer och mappar, eller anslut den till en router för att dela en Internetanslutning. Typ av produkt: Switch Anslutningar: 5 x 100Base-TX RJ-45 Antal Ethernet-portar: Vilken nätverkskabel ska du välja? Det finns många varianter av nätverkskablar, till exempel Cat 5, Cat 6, Cat 7 och Cat 8. Det har fått en av PC-tidningens läsare att undra vilken kabel som är den rätta för att ansluta en smart-tv till nätverket

Visa alla produkter inom kategorin Ethernet. Dustin har bra priser och riktigt snabb leverans Logik CAT5E Nätverkskabel 15 m - 15 meter lång nätverkskabel (Ethernet) för LAN-anslutning mellan dator och andra nätverksklara produkter

Fix: Powerline Adapter 'Oidentifierat nätverk' - k2rx

1. Ett bra nätverk kräver bra switchar för att hålla prestandan på topp. Här hittar du våra switchar för både Fast Ethernet och Gigabit-nätverk. Det viktigaste med en switch är förstås att den har nog med portar för att kunna ta hand om alla enheter du vill koppla till den men det finns även andra funktioner som kan ha stor betydelse
  2. Startech USB 3.0 till Gigabit Ethernet nätverksadapter. Söker du en ersättningasadapter för den bärbara datorn? Startech USB 3.0 to Gigabit Ethernet NIC Network Adapter är en nätverksadapter med stöd för gigabit-nätverksanslutningar vid hel brandbredd. Den praktiska, kompakta adaptern får sin strömförsörjning av USB-anslutningen
  3. För snabbare strömning och nätverksanslutningar kan du lägga till en Ethernet-port med hjälp av Dells adapter mellan USB 3.0 och Ethernet genom att använda en befintlig USB-ingång på din stationära eller bärbara dator. Denna adapter är ett behändigt tillägg för användare som vill utöka eller lägga till nätverk

Ethernet - Wikipedi

Med fältbuss- och Ethernet-system ökar du effektiviteten i stora anläggningar med fördelad styrningslogik.Då kan du strukturera systemen på ett överskådligt sätt eller ansluta flera nätverk till varandra. De olika komponenterna används för att utforma många olika typer av automationsarkitekturer.Dessutom finns komponenter som möjliggör kommunikation mellan styrningarna i. Köp en nätverksswitch hos Elgiganten för att ansluta, bygga på och enkelt kontrollera dina nätverksenheter. Fri frakt vid köp över 500 kr p Om det oidentifierade nätverket din Dell laptop datorn kan komma åt är din egen , kommer att ge den ett namn gör nätverket identifieras och lättare att skilja från andra på datorns lista . Åtkomst till en grannes oidentifierad nätverk kan orsaka problem för din grannes nätverk prestanda Ethernet Nätverk - fiber, backup, data-, it-konsulter, ethernet nätverk, datadrift, fastighetsnät, bredband, datakommunikationstjänster, adobe, datasäkerhet.

Ericsson router, oidentifierat nätverk - Nätverket

1. Mesh-nätverk har tidigare bara använts inom militären och affärsvärlden, där säkerhet på nätverket och räckvidden är extra betydelsefullt. Vill du ha det bästa för ditt hemnätverk borde du köpa Mesh. Enkelt att komma igång med och hög prestanda. Vad mer kan man begära
  2. Apple Adapter Thunderbolt till Gigabit Ethernet - Kompakt adapter för Apple Thunderbolt till Gigabit Ethernet så att du kan ansluta datorn till ett fast nätverk via Thunderbolt-porten
  3. 2 199 kr. Kostnadseffektiv lösning som ger snabb och stabil 10 Gbps nätverksaccess. PEX10000SFP 10 Gigabit fibernätverkskortet är en kostnadseffektiv lösning som ger snabb och stabil 10 Gbps nätverksaccess över längre avstånd än kopparbaserade nätverk
  4. Linksys USB 3.0-adapter för kabelbunden gigabitanslutning (USB3GIG) är en perfekt lösning för resenärer som föredrar de supersnabba hastigheterna hos Gigabit Ethernet, särskilt för stora filhämtningar eller bandbreddskrävande medieströmmar. USB3GIG är utformad för enkel installation
  5. Logik CAT6 Ethernet LAN kabel - vit (5 m) - Med Logik Cat6 Ethernet LAN-kabel, kan du tillhandahålla höghastighetsansluten nätverksanslutning till alla typer av nätverksenheter
  6. NMEA / nätverk / ethernet - köp Gar
  7. Problemet med Ethernet Oidentifierat nätverk uppstår ofta på grund av felaktiga inställningar i IP-konfigurationen eller om nätverksinställningarna är felaktiga. När problemet uppstår kan användare inte använda sitt internet på sina system även om de har en fungerande internetuppkoppling. Användarn

Inget internet genom LAN-ROUTER - Oidentifierat

Hur du fixar 'Oidentifierat nätverk' -fel i Windows 10 Om du inte kan ansluta online använder du den här guiden för att återställa nätverkskortet i Windows 10. I Windows 10 är nätverksanslutningar med en Wi-Fi- eller Ethernet-adapter mycket tillförlitliga, men det kommer att komma när du kan stöta på anslutningsproblem som inte ger dig åtkomst till internet Oidentifierat nätverk vägrar ansluta trådlöst & ethernet Övriga nätverksdiskussioner i allmänhet och Vista i synnerhet kan få epidemiska utbrott av paranoia vilket omöjliggör anslutning till internet/nätverk oidentifierat nätverk. . hjälp? Mån 16 sep 2013 15:43 Läst 733 gånger Totalt 1 svar. ahead. Visa endast Mån 16 sep 2013 15:43.

Hur funkar det? - Nätverkskabeln Kjell

Hur funkar det? - Homeplugs Kjell

1. Går nätverket trögt? Det finns enkla sätt att få bättre fart. Här är tio smarta tips som låter dig surfa snabbare. De flesta är helt gratis
  2. Ethernet finns idag i princip överallt och är kostnadseffektivt, med gemensamma fysiska gränssnitt och ökad hastighet. Många industriella kommunikationsprotokoll flyttar nu över till Ethernet-baserade lösningar. Ethernet-kommunikation via TCP/IP är inte förutsägbar och reaktionstiderna kan ofta vara 100 ms
  3. Så här aktiverar du DHCP eller ändrar andra TCP/IP-inställningar. Välj Start och sedan Inställningar > Nätverk och Internet. Gör något av följande: För ett trådlöst nätverk: Välj Wi-Fi > Hantera kända nätverk.Välj det nätverk som du vill ändra inställningar för och välj sedan Egenskaper.. För ett Ethernet-nätverk: Välj Ethernet och välj sedan Ethernet-nätverket du.

Offentligt nätverk via Ethernetkabel? - Microsoft Communit

Lowrance nätverk / ethernet Lowrance har varit ledande inom marin elektronik ända sedan man tog fram det första ekolodet för civilt bruk redan 1957 - The Little Green Box. Lowrance har ända sedan dess hållt sig på den inslagna vägen, med målet att utveckla produkter som gör de lättare för fiskaren att hitta och fånga mer fisk Är ni flera personer som använder nätverket samtidigt och på olika sätt så bör du troligen leta efter en switch med QoS (quality of service). QoS-funktionen fixar så att switchen kan prioritera saker som kräver mer bandbredd, som exempelvis Skype, spel och strömmande video för att på så vis se till att allt flyter på bra Nätverk hub ethernet SPARA pengar genom att jämföra priser på 100+ modeller Läs omdömen och experttester - Gör ett bättre köp idag hos PriceRunner Med en repeater utökar du räckvidden på ditt nätverk. Ett nätverk med repeater installerat gör att du njuter av skön surf i alla utrymmen i din lägenhet eller hus. Du hittar ett brett urval av repeater som uppfyller dina behov hos oss. Beställ fraktfritt direkt online eller besök din närmaste Lagershop

Hur funkar det? - PoE Kjell

Computer problem? Tech Support Guy is completely free -- paid for by advertisers and donations. Click here to join today! If you're new to Tech Support Guy, we highly recommend that you visit our Guide for New Members Har en Airport Express ansluten till fiber bredband. Har fungerat i sex månader nu men helt plötsligt så kan ingen dator, iPad eller telefon ansluta. En iMac som är ansluten via ethernet från routern fungerar men inget på wifi. Får bara self assigned ip. Har startat om allt, återställt routern et.. Fråga Jag har sedan ungefär en vecka tillbaka ett problem med mitt nätverkskort som jag inte riktigt kan komma underfund med. Mitt i allting inaktiveras mitt nätverkskort (ett Intel Centrion Wireless-N 2230). Jag felsöker problemet och ibland fixar felsökaren det, det vill säga aktiverar nätverkskortet, andra gånger måste jag göra det manuellt och sedan [

5. Ethernet - Nätverksteknologier - DIGINT

MUFON står för Ömsesidigt oidentifierat flygande objekt nätverk. Om du besöker vår icke-engelska version och vill se den engelska versionen av Ömsesidigt oidentifierat flygande objekt nätverk, Vänligen scrolla ner till botten och du kommer att se innebörden av Ömsesidigt oidentifierat flygande objekt nätverk på engelska språket Oidentifierat nätverk internetåtkomst saknas. Oidentifierat nätverk, Internetåtkomst Saknas Okej har ett stort problem nu, min dator får inte internet längre, står oidentifierat nätverk och internetåtkomst saknas, har redan testat att starta om datorn och modemet, tagit systemåterställning, testat båda nätverksportarna med olika kablar, gjort flush dns, relese renew och allt vad. EtherNet/IP är ett industriellt Ethernet-nätverk och en variant av kommunikationsprotokollen som ingår i Common Industrial Protocol (CIP) för övervakning och styrning av automationsutrustning. Det är ett väletablerat industriellt Ethernet-kommunikationssystem med bra realtidsfunktion Handla Förgreningskontakt / splitter RJ45 för Ethernet online hos oss på 24.se. Alltid i lager, snabb leverans och låg fraktkostnad Ethernet controllers / nätverksstyrningar från Teracom för styrning av värme, kyla eller andra funktioner samt övervakning av händelser, temperatur, luftduktighet, barometertryck, CO2, ström, spänning, m.m. Nätverksstyrningarna finns i varianter med inbyggd IP watchdog, för relästyrning punkt-till-punkt via internet/nätverk samt en variant med inbyggd datalogger

TP-Link UE300 Externt nätverkskort - USB 3.0, 1x RJ4 Logik CAT5E Nätverkskabel (10 m) - 10 meter lång nätverkskabel (Ethernet) för LAN-anslutning mellan dator och andra nätverksklara produkter JUE130 är en praktisk adapter som ger dig ett gigabit ethernet-uttag via en USB 3.0-port. Adaptern är perfekt om du inte har en ethernet-port eller om du bara vill öka din hastighet. JUE130 är den ultimata lösningen för hem och företag i behov av högpresterande nätverk. Tillverkad i slitstark aluminium

• Galatasaray üniversitesi iletişim fakültesi.
  • Msc fantasia kabinen bewertung.
  • Hasses hyr hallstavik.
  • Otava opepalvelu.
  • Bästa stranden kanarieöarna.
  • Distanshealing pris.
  • Meinungsort amazon gutschein.
  • Eksem i hårbotten barn.
  • Nya regler för drönare.
  • Koncentrationsläger nurnberg.
  • Uthyres gods.
  • Olympic games homepage.
  • Skrivmaskin fakta.